SWOT: Ren Avinor-modell

  • STYRKER
    •  Teknisk ekspertise og infrastruktur er i verdensklasse.
    • Betydelig ressurser for å håndtere juridiske og regulatoriske utfordringer.
    • Kryssubsidiering sikrer langsiktig finansiell stabilitet.
  • SVAKHETER
    • Mangel på lokalt fokus; utvikling av ruter og annen kommersiell virksomhet er sentralisert i Avinor.
    • Svakere forhandlingsposisjon; Avinor har monopol på landingsavgifter som gjør forhandlinger med flyselskaper vanskeligere.
    • Avinors strategi er fokus på OSL som knutepunkt for utenlandstrafikk. Det vil bety en stopp for direkteruter fra HAU.
    • Avinors strategi definerer HAU som sekundær flyplass, noe som betyr at investeringer, vedlikehold og andre aspekter ikke vil bli prioritert på HAU.
    • HAU blir aldri en lønnsom flyplass i Avinor-systemet, men heller en økonomisk belastning i Avinors kryssfinansieringsmodell.
  • MULIGHETER
    • Ruteutvikling styrt av lokale aktører er fremdeles teoretisk mulig dersom Avinor bærer risikoen og kostnadene for driften.
    • Om lokal kapital ikke er tatt i bruk ved overtakelse/drift, er det mulig at disse midlene kan bli brukt på ruteutvikling.*
      (* dette er svært usannsynlig basert på Avinors sentraliseringsstrategi)
  • TRUSLER
    • En stopp for direkte utenlandsruter fra HAU.
    • Trussel for at antall innenlandsruter blir redusert. Det er flere grunner til at dette kan skje:

    – Reduserte trafikktall (når passasjerer reiser oftere via Stavanger og Bergen).

    – Dårligere fasiliteter og tjenester pga av mindre investering i en sekundær flyplass.

    – Flyseteavgift kan resultere i at flyselskaper vurderer å redusere kapasiteten på flere flyplasser i Norge. Uten muligheten til å forhandle med flyselskaper og tilby insentiver for å forbli, kan de redusere aktiviteten på HAU.

    • Svært begrenset kontroll over fremtiden til HAU.