SWOT : Tjenestekonsesjonsmodell

  • STYRKER
    •  Avinor kan være en sterk partner og ivareta visse tekniske og operasjonelle funksjoner dersom konsesjonsavtalen legger til rette for dette.
    • God forretningsmulighet. Hvis konsesjonsavtalen har lang løpetid ( > 40 år) vil dette medføre gode investering- og utviklingsmuligheter for konsesjonshaveren.
  • SVAKHETER
    • Svært komplisert modell. Avtalens struktur blir helt avgjørende, og fra et juridisk og kommersielt perspektiv blir det svært krevende å utforme denne strukturen.
    • Uønsket modell. Denne modellen er ikke ønsket eller foretrukket av verken Avinor eller den politiske ledelsen.
    • Uklart hvem som eier merkevaren. Det fremstår som uklart hvordan denne modellen vil fungere når det gjelder merkevarebygging og internasjonal markedsføringen av HAU.
  • MULIGHETER
    • Effektivitet; Det kan være mulig å oppnå kostnadsbesparelser gjennom en omorganisering av flyplassen i denne modellen.
    • Muligheter for markedsutvikling. Nye aktører med en ny tilnærming kan se nye muligheter for HAU.
  • TRUSLER
    • Rollekonflikt: Avinors pålitelighet som konsesjonsgiver, for eksempel i henhold til økt antall overflygninger og andre essensielle funksjoner (ref. Torp).
    • Alvorlige spørsmål rundt statsstøtte; avhenger av avtalens struktur.
    • Nye RU-regler kan ha stor påvirkning på denne modellen. Henger sammen med avtalens lengde.