Avinor kan være en sterk partner og ivareta visse tekniske og operasjonelle funksjoner dersom konsesjonsavtalen legger til rette for dette.
God forretningsmulighet. Hvis konsesjonsavtalen har lang løpetid ( > 40 år) vil dette medføre gode investering- og utviklingsmuligheter for konsesjonshaveren.
Svært komplisert modell. Avtalens struktur blir helt avgjørende, og fra et juridisk og kommersielt perspektiv blir det svært krevende å utforme denne strukturen.
Uønsket modell. Denne modellen er ikke ønsket eller foretrukket av verken Avinor eller den politiske ledelsen.
Uklart hvem som eier merkevaren. Det fremstår som uklart hvordan denne modellen vil fungere når det gjelder merkevarebygging og internasjonal markedsføringen av HAU.
Rollekonflikt: Avinors pålitelighet som konsesjonsgiver, for eksempel i henhold til økt antall overflygninger og andre essensielle funksjoner (ref. Torp).
Alvorlige spørsmål rundt statsstøtte; avhenger av avtalens struktur.
Nye RU-regler kan ha stor påvirkning på denne modellen. Henger sammen med avtalens lengde.